Osby logotyp i mobilmeny
Osby kommun
Osby kommuns logotyp

SYV

Ekbackeskolan har två studie- och yrkesvägledare som vägleder dig i ditt val och i dina studier. På de högskoleförberedande programmen (EK, NA, SA, TE) är det Christin Wraae som du når på e-post: christin.wraae@osby.se eller telefonnummer: 0709-88 86 43. På yrkesprogrammen (FS, IN) samt IM är det Maria Hassel. E-post: maria.hassel@osby.se, telefonnummer: 0709-31 81 86

Har Du funderingar om ditt gymnasieval?

Många elever har valt att studera på Ekbackeskolan där vi tillämpar blockläsning. Om du funderar på vad det innebär eller över till exempel vilka program skolan erbjuder kan vi berätta och förklara hur vår skola fungerar.

Du kanske vill komma till vår skola och följa undervisningen en dag på det program som du tycker verkar vara intressant? Det kallas för skuggning och det kan vi vara med och ordna tillsammans med SYV på din skola.

Behöver Du hjälp med din studieplan?

Alla elever som studerar på gymnasiet har en individuell studieplan som påverkas av vilket program de har valt att studera på. Många kurser är obligatoriska på ett program men vissa kurser kan man välja. På de flesta program väljer man också inriktningar. Behöver du hjälp med din studieplan tveka inte med att söka upp oss.

Vill Du studera efter studenten?

Har du frågor om utbildningar efter gymnasiet kan vi hjälpa till. Har du behörighet att söka utbildningen? Räcker dina betyg för att komma in? Vilken utbildning krävs för att få arbeta som exempelvis polis? Frågorna kan vara många om olika ykesval och där kan vi guida dig mellan de olika alternativen.

Kanske vill du studera utomlands efter studenten?

Har Du tänkt jobba direkt efter gymnasiet?

Alla läser inte vidare direkt efter gymnasiet och vad ska man då tänka på när man tagit studenten? En yrkesförberedande utbildning på vår skola kanske leder till jobb direkt efter examen. Här kan vi också vara behjälpliga.

Tveka inte att kontakta oss!

Studie- och yrkesvägledare

Kontaktuppgifter:

Christin Wraae (EK, NA, SA, TE)

E-post: christin.wraae@osby.se
Mobil: 0709-88 86 43

Maria Hassel (FS, IN, IM)

E-post: maria.hassel@osby.se
Mobil: 0709-31 81 86